onsdag 14. desember 2016

Inktober - best of

Jeg vil tegne mer. Da jeg var yngre tegnet jeg hele tiden, til mine læreres store irritasjon. Jeg tegnet på allt; tegnepapir, i marger, i mattebøker, til og med på bokbindet. Jeg tok billedkunstlinjen på folkehøgskolen og studerte billedkunst året etterpå. Men etter det sa det stopp. Jeg besluttet å satse på scenekunst i stedet, og i 5 år tok det opp all tid og energi. Etter en stund begynte jeg å savne tegningen, men det fantes ikke tid, ferdighetene hadde begynt å ruste og inspirasjonen manglet. Nå når jeg er ferdig med studier har jeg omsider begynt å slå meg til ro med at begge kunstformer er viktige for meg, så jeg må finne måter å ha begge deler i livet. Det behøver ikke være store greier, så lenge jeg kan jobbe med det litt i det minste. 

Men hvordan få igang gode tegnevaner igjen? Ved en tilfeldighet ble jeg introdusert for begrepet «Inktober» via venner på facebook. En utfordring der du skal tegne en tegning med blekk hver dag i oktober og legge den ut på sosiale medier. Jeg hadde aldri lagt ut egen kunst på instagram før, og blekk var et relativt ukjent medium. Likevell bestemte jeg meg for å gi det et forsøk, og etter noen dager merket jeg at ting begynte å gå lettere, og skapergleden ved å se bilder jeg hadde i hodet dukke opp på hvitt papir begynte å komme tilbake. 

Nå satser jeg på at jeg klarer å holde på den gode følelsen og at jeg i det minste klarer å produsere noen bilder i uka. Om jeg blogger om det, vil jeg kanskje også føle litt press, haha! Jeg har en tendens til å være ekstremt lat og ha elendig arbeidsmoral, så et lite spark bak er bare bra. Her legger jeg ut de inktober-bildene jeg ble mest fornøyd med. Jeg brukte ikke mer enn to timer på noen av dem, de fleste mye mindre, så mye kunne vært gjort bedre, men jeg ville holde det enkelt. 

"The love expert"

"Relax"

"Jump"

Uten tittel. Her testet jeg for første gang mine nye fantastiske ink pencils! Bruk dem som vanlige fargeblyanter, gå over med pensel og simsalabim, så blir det flytende tusj!

"Battle/Passion". Har alltid elsket havfruer, så der er utvilsomt et tema jeg vil utforske videre!

"Squeeze"

Fan-art... Også noe jeg kommer til å jobbe mer med, tihi!

Litt romantikk for å avslutte det hele ;)

Bildekvaliteten ble visst ikke særlig bra her, skal sørge for å ta bilde med kamera i fremtiden, ikke mobilen. Kanskje jeg til og med skaffer scanner en gang :)
Ble du og inspirert av inktober? Har du noen tips for å holde nye, gode vaner?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar