onsdag 4. januar 2017

Medeltida Jul 2016

Godt nytt år! Som vanlig er jeg litt treg, men på en annen side passer det jo fint at første blogginnlegg i år handler om mitt seneste historiske eventyr!

Medeltida Jul er en relativt ny greie, men det har allerede utviklet seg mye både i forhold til størrelse, ting som skjer og besøkstall. Jeg håper det vil fortsette å vokse, og bidra til at flere besøker Gotland også under vinterhalvåret.

Jeg fikk besøk av gode venner fra fastlandet, drakk mjød, festet og lo, og vintermørket ble lyst opp av fakler og snø.

Litt panikksøm ble det til og med, rakk akkurat å bli ferdig før gjestene mine kom!

Noe av det beste med å få gjester er at jeg blir påminnet om hvorfor jeg flyttet hit :) OG en anledning til å gå på café og spise hjemmelaget morotsoppa! Foto: Jonas Hedenquist

Forum Vulgaris ble satt opp på Stora Torget i tillegg til markedet og et digert juletre. Folk stimlet sammen rundt ildstedene, lo og koste seg. Foto: Jonas Hedenquist

Konsert med Poeta Magica i domkirken! Foto: Jonas Hedenquist

Jonas og Caroline på Kapitelhusgården :)

Foto: Jonas Hedenquist

Det her er det beste jeg har spist på veeeeeldig lenge. Engelsk julepai på Black Sheep Arms. Virkelig. Awesome.

Foto: Jonas Hedenquist

Mini-førfest før kveldens rølp :D Foto: Jonas Hedenquist

Fantastisk stemning på Kapitelhusgården med Stormfrun!

Heite pirater varmer selv de kaldeste frysepinner ;)

... og det blir ikke akkurat verre når de kaster GULL fra scenen :D

Kvelden ble avsluttet på Frimis krog med ingefærøl og allsang!

Siste dagen... Mens vi stod ved Forum Vulgaris og hørte på Saga Björling, Kristin Fornfela Svensson og Göran Hallmarken, begynte det å snø! Digre snøkjerringer dalte ned mens vakre juletoner strømmet fra scenen. En perfekt avslutning på årets MTJ, men jeg synes nå det kunne vart en dag eller to til!

I siste liten fikk jeg kjøpt et sånt skjerf/lue/sak i ull med pels på kanten som jeg hadde hatt lyst på i et år, veldig fornøyd med det :D

Utenfor huset. Foto: Jonas Hedenquist

Og så var det over for denne gang... Gjestene mine dro hjem og snøen brakte en ekstra stillhet over den lille byen. Selv gjorde jeg det eneste fornuftige; jeg kjøpte en flaske gløgg ;)

"Det brinner en eld, den brinner klar, 
den brinner i tusen kransar. 
 Det brinner en eld, den brinner klar, 
den brinner i tusen kransar.  
Så vänd dig om, 
ta mig i famn än en gång, 
och dansa med mig mera, 
ja, vänd dig om, 
ta mig i famn än en gång, 
och dansa med mig mera."

Håper du hadde en kjempefin jul, og igjen, godt nytt år!
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar