tirsdag 3. november 2015

Visby

Jeg skrev for en stund siden at jeg ville gjøre et innlegg om Visby, men det har blitt med tanken frem til nå. Jeg kommer ikke til å skrive fakta, det kan du google om du vil (og gjør gjerne det, Visby har ekstremt mye spennende historie!). Jeg har rett og slett gått igjennom alle mine album med bilder, fra alle år jeg har vært der, og plukket ut de aller beste. Alle bildene er tatt av meg, om sommeren og tidlig høst. Jeg kunne gjerne tatt en november-fotoshoot og, men det ville blitt håpløst å velge. Dette innlegget blir altfor langt som det er ;)

Jeg beynner med noen bilder av bymuren. Den er en av mine favoritt-ting i Visby, rett og slett fordi den er så massiv og majestetisk der den omringer og beskytter den lille byen, som den har gjort helt siden middelalderen.
Snäckgärdsporten
Vollgravene har vært tørre en god stund :) Nordergravar en fin høstdag.



Hadde tenkt å snike meg innpå han her og knipse et bilde av den vakre fjærdrakten idet han tok til vingene, men i stedet satte han seg til å glo på meg! Tror han ventet på betaling ;)
Östergravar



Tårnet Stor Christin i høstsprakt
Muren langs strandpromenaden
Kruttårnet
Hengekøyer langs strandpromenaden.
Kärleksporten


Utsikt mot domkirken fra et av tårnene.


Utsikt fra Rackarplatsen, et av de mest romantiske stedene i byen, uten å gå nærmere inn på det ;)
Botaniska trädgården, en fantastisk hyllest til naturen. Her kan man virkelig drømme seg bort...
... og kanskje synge "Uti vår hage"?






S:t Olofs ruin, oppkalt etter Olav den hellige!



En annen ting jeg er VELDIG fornøyd med, er alle kattene som bor her :D Denne lille tassen så akkurat ut som den i "Kikis delivery service" (byen der er faktisk basert på Visby!).

Almedalen <3

Inngangsparti





S:t Nikolai
Lite hus rett ved trädgården.






Fin detalj på et hus. Historien finnes over alt i Visby, hvis man bare holder øynene åpne. Mange av byggene fra middelalderen står enda, og det er også mange hus fra 1700-tallet!

Rosene vokser over alt i byen, det er ikke uten grunn at Gotland kalles "Rosenes øy" :)
Fra stranden under Medeltidsveckan i fjor.



Det gamle apoteket.



Domkirken Sankta Maria. Denne fantastiske kirken stammer fra middelalderen, og er noe av det første man ser når man kommer fra fergen, der den rager over byen med de nydelige tårnene.


Utsikt fra Klinten, rett over domkirken.

Vakker dør, uten håndtak...Kanskje de som bor der synes det er enklere å bare ta det med seg når de skal ut?




S:t Göran
Kärleksstigen i skogen utenfor byen. Elsker hvordan trærne danner en tunnel, nesten så man blir sugd inn i en eventyrverden!

Avslutter med en solnedgang på strandpromenaden :)

2 kommentarer:

  1. *sukk* stedet hvor jeg har tilbragt de beste fem ukene av livet mitt <3 Gleder meg så sykt mye til å besøke deg! <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg jeg og <3 Øya og sofaen venter ;)

      Slett